Spørsmål og svar
Ekstra plass
Mange har begrenset lagringsplass hjemme, spesielt i byer hvor boligene ofte er mindre. Et minilager gir deg ekstra plass til å oppbevare ting du ikke bruker daglig.
Sesonglagring
Minilager er perfekt for å oppbevare sesongbetonte gjenstander som vinterklær, skiutstyr, hagemøbler og sykler. Dette frigjør plass hjemme til ting du bruker oftere.
Flytting og oppussing
Hvis du skal flytte eller pusse opp, kan et minilager være en praktisk løsning for midlertidig oppbevaring av møbler og eiendeler. Dette gir deg mer plass og fleksibilitet under prosessen.
Sikkerhet
Mange minilager tilbyr sikkerhetsfunksjoner som videoovervåkning, alarmer og tempererte rom, noe som sikrer at dine eiendeler er trygge og godt beskyttet.
Kostnadseffektivt
Leie av minilager kan være en rimelig løsning sammenlignet med å leie en større bolig eller kontorplass. Det gir deg fleksibilitet til å leie akkurat den plassen du trenger.
Fleksibilitet
Du kan leie minilager for både kort- og langtidsperioder, avhengig av dine behov. Dette gir deg muligheten til å tilpasse lagringsløsningen etter din situasjon.
Enkel tilgang
Våre minilager tilbyr enkel tilgang til dine eiendeler, med mulighet for å hente og levere ting når det passer deg.
Hvordan opprette en bruker?
Klikk på «Bli kunde» øverst på nettsiden, og følg instruksjonene
Hvordan får jeg tilgang til lagerboden?
Så snart du har akseptert tilbudet, og foretatt betaling, så vil du få tilgang til lageret via app på telefonen. Last ned appen Salto KS fra AppStore eller Google Play. Når nøkkelen er aktiv, holder du mobilen ved Salto leseren ved inngangsdøren.
Det er påkrevd at du registrerer samme mobilnummer i SaltoKS som i kontrakten. Hvis du skriver inn annet mobilnummer, vil adgang ikke bli gitt.
Det kan ta 15-20 minutter før mobilnummeret blir registrert av systemet.
PS! Husk å sjekke at døren er låst når du forlater lageret.
Hvordan fungerer reservasjonen av et lagerenhet?
Når du reserverer en lagerenhet, vil du få tilsendt en bekreftelse på e-post. Vi kontakter deg normalt innen 24 timer ang reservasjonen på e-post. Reservasjonen er gyldig i 3 dager og er uforpliktende.
Er reservasjonen bindende?
Nei, reservasjonen er gratis og uforpliktende. Betalingen skjer først når kontrakten er signert.
Hvor lang er bindingstiden?
Hvis du sier opp lagerenheten innen den 15. i måneden, trenger du ikke betale for neste måned med mindre annet er avtalt.
Hvilke dokumenter må jeg ta med?
Når du skal leie et lager rom, må du ta med legitimasjon med bilde.
Hvordan foregår betalingen?
Når du leier et lagerrom, skjer den første betalingen med kredittkort via Stripe på nettsiden vår. Deretter vil betalingene skje automatisk via Stripe inntil avtalen er sagt opp.
Aksepterer dere kredittkort?
Ja. Vi aksepterer de fleste norske og internasjonale kredittkort. Betaling skjer gjennom Stripe.
Hva skjer hvis jeg er sen med en betaling?
Vanligvis gir vi deg en vennlig påminnelse om å betale. Hvis du ikke reagerer på våre påminnelser, risikerer du å bli pålagt et gebyr. Hvis du fortsatt ikke reagerer på våre henvendelser, ser vi oss nødt til å sperre lagringsrommet ditt. Sperring av lager skjer automatisk etter 3 dager forsinket betaling. Reaktiveringsgebyr vil påløpe.
Kan jeg betale i nettbank?
Nei. Det er kun bedrifter som har mulighet til å betale med faktura/EHF. Privatpersoner må registrere seg med betalingskort og betaling blir håndtert av Stripe.
Må jeg betale depositum
Vanligvis krever vi ikke depositum. Om kredittsjekken ikke er tilfredstillende forbeholder vi oss retten til å avvise leieforhold. Evt. må det betales inn depositum.
Kan jeg kansellere bestillingen
Ja. Du har normalt 14 dagers angrerett.
Dersom leieforholdet har startet og lageret er tatt i bruk, vil angreretten ikke være gjeldende.
Enkel tilgang
Våre minilager tilbyr enkel tilgang til dine eiendeler, med mulighet for å hente og levere ting når det passer deg.
Er det nødvendig å ha en forsikring?
Ja. Det er et krav fra oss at det som lagres i lager enheten din er full forsikret. Vi anbefaler deg å benytte egen forsikring, og at det fremlegges forsikringsbevis før innflytting.
Vi tilbyr for tiden ikke forsikring, men vil tilby dette på et senere tidspunkt.
Forsikringen er ikke inkludert i prisen på nettsiden.
Hva skjer ved skade på mine ting som er lagret
Hvis uhellet er ute, vennligst kontakt oss på skade@aalesundminilager.no. Om du benytter privat forsikting, melder du fra til egen forsikrings selskap.
Er lagring i minilager sikkert?
Ja. Våre lager har videoovervåkning og adgangskontroll. For at få adgang til våre lager krever det tilgang via Salto KS app på din telefon eller en RFID brikke. Om du har 24/7 tilgang vil du i tillegg få en personlig kode for deaktivering av innbruddsalarm.
Hvorfor koster det ekstra med tilgang 24/7?
Av sikkerhensyn ønsker vi og bransjen generelt å begrense tilgang til lageret på nattestid. Lagerene har innbruddsalarm som er aktiv på natt. For å gi brukere med spesielle behov adgang 24/7, må disse legges inn i alarmsystemet og egen alarm brikke må utleveres.
Video overvåkning
Våre lager er videoovervåket 24/7. Opptak slettes automatisk etter enhver tids gjeldende regler.
GPDR
Informasjon kommer.
Hvor lagres informasjon om kunde data og betalingskort?
Stripe er leverandør av betalingstjenesten og håndterer all kortinformasjon på sine servere.
Les mer på Stripe.com
Ålesund Minilager lagrer ingen kundedata på egne servere.
Kundedata lagres på AWS-servere i EU.
Kan jeg endre rom- eller lagerstørrelse?
Ja, og det er gratis. Hvis du plutselig trenger ekstra eller mindre oppbevaring, kan vi enkelt og raskt hjelpe deg. Vi kan enten tilby deg et nytt oppbevaringsrom eller et ekstra rom. Det er helt opp til deg.
Er det nok plass?
Vi har oppbevarings- og lagringsrom fra 1 – 12m². Normal takhøyde er 2.7m, men noen rom har takhøyde som er 2,2 til 2,4m.
Når har jeg tilgang til mitt rom?
Du har tilgang til ditt oppbevarings- eller lagringsrom fra 06.00-22.00. Bedrifter kan mot et tillegg, gis tilgang 24/7.
Standard lager boder
Vi tilbyr forskjellige størrelser på lagring. Fra oppbevaringsbokser til 12m².
-
SMALL 1-3m²
-
MEDIUM 3.5-5m²
-
LARGE 6-7m²
-
XL 8-12m²
Spesial lagring
Vi kan også tilby lagring av kajakker/kanoer på forespørsel.
Kan jeg drive virksomheten min fra lagerrommet?
Nei.
Kan dere sende faktura istedenfor betaling med kort?
Ja. Til bedriftskunder kan vi sende faktura på PDF/EHF. På PDF faktura tilkommer et fakturagebyr.
Bedrifter blir kreditt vurdert før avtale blir akseptert fra oss.
Kan bedrifter leie minilager?
Ja. Husk å velge bedrift når du registrerer deg. Bedriftsnavnt og organisasjonsnummer må fylles inn. Bedrifter kan betale med kort som standard. Om du ønsker å motta faktura på EHF, så vil bedriften bli kredittsjekket før avtalen blir akseptert.
Tilbyr dere flytteservice?
Nei. Sjekk med lokale flyttebyråer om de kan hjelpe dere med å flytte til våre lager.
Har dere tilhengere til utlån?
Nei, men dette kan leies lokalt eller via appen Freetrailer.
Selger dere flytteesker og annet flyttemateriell?
Nei. Lokale butikker som Biltema, Jula, NorEngros tilbyr dette.
Hva skjer når jeg flytter ut?
Lagerrommet skal tømmes, støvsuges og vaskes.
Rengjøring
Om lager enheten ikke er rengjort ved tilbake leveringstidspunktet, vil rengjøring bli rekvirert av utleier. Rengjøring utføres av eksternt rengjøringsbyrå og vil belastes kunden i sin helhet. I tillegg belastes det et administrasjonsgebyr.
Fjerning av lås
Hengelåsen skal låses opp og fjernes. Om ikke lås er fjernet vil låsesmed bli tilkalt og et gebyr vil bli belastet leier. Pr. januar 2025 er gebyret på kr 500,-
Skader
Eventuelle skader på lagerenheten som ikke er relatert til normal slitasje og elde, vil bli utbedret av lokale entreprenører. Kostnadene ifb med dette belastes kunden, samt et administrasjonsgebyr.
Hvordan fungerer kampanjer
Kampanjer gjelder fra dagen avtalen inngås og ut måneden, samt ut hele påfølgende måned.
Er det ting jeg ikke kan oppbevare hos Ålesund Minilager?
Følgende gjenstander er ikke tillatt å lagre hos oss.
-
Farlige materialer: Eksplosiver, brannfarlige væsker, gassbeholdere, og kjemikalier.
-
Batterier: Det er IKKE tillatt å lagre el-sykler, el-sparkesykler og lignende, som inneholder oppladbare batterier.
Batterier må fjernes for at slik lagring skal være lovlig. -
Matvarer: Fersk mat eller andre lett bedervelige varer som kan tiltrekke skadedyr.
-
Levende organismer: Dyr eller planter.
-
Stjålne eller ulovlige gjenstander: Alt som er ulovlig å eie eller besitte. (eks. narkotisk stoffer,...)
-
Våpen og ammunisjon: Skytevåpen, ammunisjon og andre våpen
Oppbevaring av slike gjenstander er strengt brudd på vilkårene for lagring på våre lokasjoner.
Ved brudd på vilkårene vil man kunne bli stilt ansvarlig om det utløses brann som følge av dette.
Se våre vilkår og betingelser for mer detaljerte opplysninger.
Hvordan sier jeg opp kontrakten?
Hvis du ønsker å si opp lagerrommet, må oppsigelsen være oss i hende senest den 15. i måneden for utflytting tidligst ved utgangen av en kalendermåned. Oppsigelse må skje gjennom vår portal. Annen oppsigelse er ikk gyldig med mindre dere har mottatt skriftlig bekreftelse fra oss på e-post.
Det leide rommet må være ryddet og rengjort senest kl. 12.00 på utflyttingsdagen. Hvis du har spørsmål eller er usikker på oppsigelsesreglene, vennligst kontakt med oss.
Er det gratis parkering?
Ja, alle våre kunder kan parkere gratis på våre områder når de skal inn til sitt lager. Lastesone ved port skal benyttes. Om annet område benyttes må det løses parkeringsavgift for å unngå kontrollsanksjon. Langtids parkering er ikke tillatt.
Har jeg lov å montere hyller og reoler i vegger
Nei. Eventuelle skader som følge av montering av hyller og reoler vil bli utbedret av leverandør av lagersystemet og dette vil bli belastet leier.
Frittstående reoler kan settes opp så lengde de ikke festes i vegg eller gulv.
Salto KS nøkkelen virker ikke
-
Sjekk om Bluetooth er aktivert på mobil telefonen.
-
Oppdater nøkkelen ved å dra fingeren nedover skjermen.
-
Om nøkkelen ikke oppdateres, så restart appen.
-
-
Hvis du fortsatt ikke kommer inn, sjekk om leien er betalt.
Om problemet ikke løses, ta kontakt med oss på hjelp@aalesundminilager.no
NB! Nøkkelen må oppdateres om den ikke har vært brukt de siste 7 dagene.